K reklamaci vadného zboží požadují prodejci účtenku, která potvrzuje místo a datum zakoupené věci. Málokdo ovšem ví, že k reklamaci postačí i fotka účtenky. Pro případ ztráty nebo poškození originální účtenky se vyplatí si ji vyfotit a fotku pak předložit k reklamaci spolu s vadným zbožím.
Doklad při reklamaci
Samozřejmě je nejlepší uschovat si originální papírovou, případně elektronickou účtenku. Také je možné použít kopii té papírové. Ovšem koupi zboží lze prokázat i jiným způsobem. Například předložením originálního obalu, nebo poukázáním na specifičnost zboží, které nikdo jiný na trhu neprodává. Někdy lze využít i svědeckou výpověď.
Jak správně reklamovat
Nejpádnějším argumentem, kterému Češi nejvíce věří, je originální papírový doklad, popřípadě alespoň elektronický. Podle průzkumů mezi spotřebiteli, dvě třetiny lidí věří, že prodejce při reklamaci uzná výpis z účtu se záznamem o koupi. Každý druhý si to myslí o papírové kopii účtenky. Názory mohou být různé, ovšem zákon o ochraně spotřebitele jednoznačně uvádí, že při reklamaci musí zákazník dokázat, že u prodejce zboží koupil. O originálním či jiném dokladu se v něm nehovoří.
Praxe je taková, že většina prodejců přijímá při reklamaci nejrůznější kopie dokladů. Spousta spotřebitelů, kteří ztratí účtenku se při projevení vady na zakoupeném zboží již o reklamaci nepokouší. Podle obchodních průzkumů se to týká sedmi z deseti lidí, kteří když chtěli něco reklamovat, zjistili, že nemohli účtenku najít. Každý druhý také zažil situaci, že mu papírová účtenka vybledla a údaje na ní byly nečitelné. V takovýchto případech se téměř tři pětiny spotřebitelů o reklamaci ani nepokusilo. To vše je dokladem toho, že lidé spoléhají zejména na papírové doklady. Přitom je to zcela zbytečné, jelikož stačí málo. Po zakoupení zboží si účtenku vyfotit třeba i mobilním telefonem a uložit. Nemusíte skladovat žádné papírové doklady a v případě vzniku vady na zboží stačí při reklamaci fotku v prodejně ukázat.