Češi ve věku do 26 let utratí více než polovinu svých peněz za zábavu, jídlo a pití. Ve výdajovém žebříčku figurují na prvních místech fastfoody, kina, oblečení a nákupy her. Kartou za ně mladí dokáží utratit až 5 200 Kč měsíčně. V oblibě mají také výprodeje oblečení v nákupních centrech. Tyto údaje vyplynuly z analýzy platebních karet, které vlastní mladí Češi ve věku 15-26 let.
Pětina výdajů jde na zábavu
Mladí se chtějí hlavně bavit, což potvrzuje struktura jejich výdajů. Zábava tvoří až pětinu všech útrat platební kartou u lidí narozených po roce 1990. O málo více zaplatí jen za jídlo. Významnou položkou v jejich rozpočtu je kino, sport nebo hry. Za jeden nákup související se zábavou jsou schopni zaplatit až sedm stovek. Naopak chtějí šetřit za bankovní služby, takže až tři čtvrtiny mladých preferují bezpoplatkové účty. Mezi sebou se nejčastěji baví přes chytré telefony a sociální sítě. Proto hodně utrácejí za mobilní aplikace, in-game nákupy a v kamenných prodejnách za počítačové hry.
Oblečení kupují ve výprodejích
Po zábavě a jídle jsou výdaje na oblečení nejčastější položkou. Průměrný nákup stylových triček, kalhot či bot má hodnotu až 800 Kč. O prázdninách se ceny oblečení radikálně snižují, což znamená pro mladé lidi s omezeným rozpočtem nejlepší čas na nákupy.
Fastfoody a supermarkety
To jsou nejčastější cíle mladých, když už vyrazí ven. Zde utratí nejvíce peněz hlavně za jídlo. Ikdyž činí průměrná částka za jídlo pouze 460 Kč, celkově tvoří výdaje za stravu čtvrtinu měsíčního rozpočtu průměrného mladého Čecha.
Fastfoody jsou nejčastějším místem, kde se mladí setkávají, ale v poslední době lze zaznamenat trend posunu ke kavárenským sítím a u mladší generace k prodejnám typu „Bubbletea“. Hodně utrácejí mladí také za služby, kdy za jeden nákup zaplatí v průměru 865 Kč. Služby zahrnují nákupy letenek či placení za ubytování na cestách, ale také platby za faktury u mobilních operátorů.