Máte zmatek v tom, jaký je rozdíl mezi rozběhovým a provozním kondenzátorem? Nebo se vám ještě nepodařilo odhalit, na co vlastně tato zařízení slouží obecně? V následujícím článku se vám pokusíme srozumitelně a lidskou řečí vysvětlit všechno to, co potřebujete v této oblasti pochopit a vědět.
Co jsou to kondenzátory
Začneme tím, na co se využívají kondenzátory obecně. Jde o zařízení, která slouží k uložení elektrické energie, která se z nich následně uvolní, a to prudce, nebo během určité doby, a to až do momentu, kdy nedojde k podnětu na její uvolnění (například nastartování motoru).
V závislosti na tom, na jaký přesný účel mají kondenzátory sloužit, nebo jaký objem elektrické energie v sobě mají zadržet, jsou rozděleny do různých kapacitních kategorií. Kapacita elektrického kondenzátoru je měřena v mikrofaradech (zkratka uF). Tato zařízení obecně obsahují dvě desky, které jsou předělené izolátorem nebo dielektrikem (ten může být vyroben ze slídy, porcelánu, keramiky, teflonu, skla či gumy).
Rozběhové kondenzátory
Rozběhový kondenzátor, někdy nazývaný také jako kondenzátor startovací, se nachází v okruhu startovacích vinutí v zařízeních, při kterých jsou využívány motory, které, takříkajíc, běží na velký proud. Jde o zařízení, jako je pračka, vysavač nebo sekačka.
Rozběhový kondenzátor se, zjednodušeně řečeno, umisťuje před motor a poskytuje okamžitý tlak na spuštění jeho rotace. Tyto kondenzátory mají vyšší kapacitu než ty provozní. Většinou jde o rozhraní mezi 70 – 120 uF, tedy například rozbehový kondenzátor 25Uf , 48uF, 100uF a tak dále. Tyto údaje je třeba si všímat hlavně při prodeji kondenzátorů, při troše nepozornosti si totiž můžete pořídit součástku, která vám bude v konečném důsledku na nic.
Provozní kondenzátory
Provozní kondenzátory využívají náboj v dielektriku, kterým zvýší proud. Díky tomuto mechanismu dodají potřebnou energii do motoru. V AC jednotkách jsou využívány kondenzátory s dvojitým chodem, přičemž jeden z nich slouží jako „poskytovatel“ energie pro motor ventilátoru, druhý jako „vysílač“ energie, která putuje do kompresoru. Provozní kondenzátory mají kapacitu od cca 7 do cca 9 uF, jsou tedy slabší než ty rozběhové.
Tyto hodnoty jsou přitom extrémně důležité a musí být měřeny přesně. Pokud by byla tato hodnota vysoká, fázový posun bude nedostatečný a proud vinutí naopak příliš vysoký. Při poddimenzované hodnotě zas dojde k příliš vysokému fázovému posunu a nízkému proudu vinutí. V obou případech tedy může dojít k přehřívání motoru a jeho následnému shoření. To je důvod, proč byste měli věnovat dostatečnou pozornost výběru těchto součástek a nezapomenout také na jejich pravidelnou kontrolu.